Hoe bepaal ik of ik een footmount (FM) of saddlemount (SM) dynamo nodig heb?
De mount van de dynamo is motor en eigenlijk merk specifiek. Het type mount kan op basis van jouw merk en type motor worden bepaald. De meeste motoren kunnen terug gevonden via deze link.
Wat zijn de voordelen van een Serpentine belt?
Een serpentine belt biedt vele voordelen ten opzichte van de standaard V-snaar die op de meeste motoren zit. Ten eerste voorkomt het de zwarte aanslag/stof op de motor die afkomstig is van een V-snaar. Ten tweede zijn er nu veel hogere belastingen mogelijk waardoor er met meer ampère geladen kan worden. En omdat een serpentine belt minder slijtage gevoelig is dan een V-snaar is jaarlijks vervangen niet nodig en is het risico op breken op de meest ongunstige momenten verleden tijd. Een serpentine belt zou theoretisch gezien een motor leven mee kunnen gaan. Uiteraard wordt wel geadviseerd om de belt op regelmatige basis te controleren.
Heb ik altijd de pulley kit nodig?
Ondanks de velen voordelen die hier boven beschreven staan, kunnen wij ons voorstellen dat het niet altijd gewenst is om de pulley’s op de motor te vervangen. Voor onze dynamo’s van 140 AMP en hoger is een serpentine belt absoluut noodzakelijk. Op een normale V-snaar zullen veel te veel krachten komen te staan.
Echter voor onze 100 AMP en 120 AMP dynamo’s is het niet noodzakelijk om de motor om te bouwen naar een serpentine belt. En kunt u de dynamo installeren met behoud van de huidige V-snaar. Wel wordt geadviseerd om een V-snaar te gebruiken van hoge kwaliteit.
Op deze manier heeft u toch de voordelen van een veel hoger laadcapaciteit dan de standaard dynamo, maar bespaar je de investering voor een pulley ombouwset.
Wat zijn de voordelen van de Cruiser Marine Dynamo die 70% van zijn capaciteit produceert bij een neutraal toerental?
Jouw originele dynamo is waarschijnlijk ongeveer 35 - 65 ampère, maar deze hoeveelheid output wordt alleen bereikt bij een hoog toerental. Bij stationair draaien produceert jouw originele dynamo slechts ongeveer 15-30 ampère. Een Cruiser 100 amp dynamo (bijvoorbeeld) produceert ongeveer 70 ampère bij het stationair draaien van uw motor. Dit is meer dan 50% meer output, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van jouw originele dynamo.
Hoe beperkt een Electromaax Dynamo de looptijd van de motor?
Zoals eerder vermeld met betrekking tot de voordelen van het produceren van meer stroomsterkte bij stationair draaien van jouw motor, heeft dit direct invloed op de hoeveelheid tijd die nodig is om jouw accu’s op te laden. Hoe meer ampère jouw dynamo kan produceren, hoe sneller de accu’s kunnen worden opgeladen en hoe korter je de motor hoeft te laten draaien. Uw accu's worden sneller opgeladen, zodat je ook de hoeveelheid slijtage aan de bewegende componenten van jouw motor vermindert.
Hoe vermindert de Electromaax Dynamo het brandstofverbruik?
Nou simpel gezegd, minder motorlooptijd staat gelijk aan minder brandstofgebruik! Als je jouw motor voor kortere periodes kunt laten draaien voor het opladen van de accu’s, verbruikt je ook minder brandstof.
Waarom zit er geen coating of verf op de Cruiser Marine Dynamo behuizing?
ElectroMaax's "Cruiser" Marine Dynamo’s zijn gegoten uit aluminium zonder coating. Elke coating die op een behuizing wordt aangebracht, zal de warmteafvoereigenschappen van het aluminium daadwerkelijk verminderen. Dit geldt met name voor maritieme toepassingen in tegenstelling tot automobieltoepassingen waar een overvloed aan luchtstroom beschikbaar is. De meeste scheepsmotorcompartimenten zijn krappe, besloten ruimtes met weinig of geen luchtstroom om de dynamo extern te koelen. Onze dynamo's maken gebruik van de natuurlijke warmteafvoer van de behuizing in combinatie met dubbele interne ventilatoren om de warmte die tijdens bedrijf wordt geproduceerd te regelen.
Op mijn boot heb ik LifePo4 licht accu’s, maar mijn startaccu is een loodzuur accu. Hoe kan ik beide accu’s laden?
De laadprofielen voor loodzuur en LifePo4 zijn verschillend. In de E-MAAX laadregelaar kan 1 laadprofiel geselecteerd worden. Je kan dus niet beide accu’s aansluiten op de dynamo. Wij adviseren in dit geval om gebruikt te maken van een DC-DC lader. Bijvoorbeeld de Victron Orion TR Smart 12|12 – 30 Isolated DC DC charger.
De service accu’s worden het meest gebruikt en hebben meer voordeel bij de hoge output van onze dynamo’s. De dynamo en laadregelaar worden dus ingesteld op een lithium laadprofiel en aangesloten op de LifePo4 licht accu’s. De DC DC lader wordt tussen de start accu en service accu geplaatst. Zodra de service accu’s geladen worden, wordt ook de startaccu geladen door de DC DC lader. Als je al LifePo4 accu’s aan boord hebt, is de kans groot dat je al een DC DC lader geïnstalleerd hebt.