• Snelle verzending (FSC verpakking)
  • Snelle & uitgebreide support
  • 14 dagen omruil garantie
  • Klantenservice (6d)
  • Veilig kopen
  • Snelle verzending (FSC verpakking)
  • Snelle & uitgebreide support
  • 14 dagen omruil garantie
  • Klantenservice (6d)
  • Veilig kopen

Gastblog: Werner Toonk, Karma van Staal

Werner, is wereld zeiler en schrijver van Karma van Staal en is nu onderweg van Nieuw-Zeeland naar Chili en schreef deze blog:

Accu’s aan boord. Ik heb er een haat- liefdeverhouding mee. Je hebt ze nodig, maar ze leveren nooit wat je zou verwachten en op een lange tocht zijn ze eigenlijk veel te vaak en veel te snel leeg. Op mijn stalen tweemaster Karma van Staal zeil ik in lange etappes de wereld rond. Dan moet je denken aan 40 dagen non stop zeilen, van bijvoorbeeld Brazilië naar Kaapstad of nu van Nieuw-Zeeland naar Chili.

Om Karma klaar te maken voor deze nieuwe etappe moest ik weer nieuwe accu’s hebben. De oude lood accu’s uit Zuid-Afrika hadden het alweer begeven. Waarschijnlijk veroorzaak ik dat zelf. Ik ben een zeiler. Ik houd van de leegte en de rust op de oceaan, het gekabbel van de golven op een rustige dag of het gegrom als het er ruiger aan toe gaat in de roaring forties.

Ik houd er niet van om de motor te moeten starten om stroom te maken, maar ik ontkom er ook niet aan. De zonnepanelen en de kleine schroefasgenerator leveren niet altijd genoeg om de accu’s op peil te houden. Wel probeer ik het motoren te combineren met een windstille periode. Vaak zijn de accu’s dan al te laag en daar kunnen ze niet tegen.

Met nieuwe LifePo4 accu’s hoop ik dat probleem te tackelen. Die kun je zonder probleem tot 10% ontladen en daarna gewoon veer volladen. Ik heb er twee geïnstalleerd met een totale capaciteit van 560 Ampère uur. Als die helemaal leeg zijn, dan duurt het wel even voordat ze weer vol zitten. Laden wilde ik aanvankelijk met de bestaande Hitachi dynamo doen die standaard op de Yanmar motor zit, maar een bevriende zeiler adviseerde me om eens contact op te nemen met Smartmarine.

Dat deed ik, op een zaterdagavond per mail. Dat eerste mailtje werd meteen dezelfde avond nog beantwoord met precies de informatie die ik nodig had. De dag erop mailden we weer en maakten een belafspraak voor maandagochtend. Ik kreeg er precies het advies dat ik nodig had.

Smart Marine verkoopt (naast veel andere handige dingen) hoog vermogen alternators van Electromaax. Daar wilde ik aanvankelijk niet aan, want met een nieuwe alternator moet je ook weer een nieuwe regelaar installeren, andere pulleys en een zwaardere v-snaar. Daar had ik domweg de tijd niet voor. Ik wilde Karma van Staal klaar maken en eindelijk na jaren vertraging onder andere door Covid weer verder zeilen.

De vakmensen bij Smartmarine overtuigden me dat het wel kon. De alternators van Electromaax passen precies op de plek van de standaard Hitachi, de geavanceerde Electromaax regelaar kan zowel bij de accu’s als naast de motor, voor de pulleys is een standaard kit beschikbaar die zo op de motor past en om piekspanning op te vangen levert Electromaax een prachtige System Surge Protector. Ik wist niet eens wat het was en of ik het nodig had, maar ben ondertussen helemaal op de hoogte.

Een paar weken later heb ik de spullen besteld en in m’n koffer meegenomen naar Nieuw -Zeeland. Toegeven, het kost wat, maar dan heb je ook een duurzame oplossing. Het installeren was een middag werk, dankzij de handige YouTube filmpjes van Electromaax en de heldere handleidingen. Voor vragen kon ik terecht bij Smartmarine, die zelfs naar de andere kant van de wereld telkens vlot, vriendelijk en to the point reageren. Echt heel fijn!

Ik vaar er ondertussen een paar weken mee en alles werkt vooralsnog erg goed. Als de accu’s leeg zijn, dan draai ik met zo’n 1.500 toeren 100 ampère stroom (op 12 volt) en stromen ze weer vol. Als het sneller moet dan gaat de motor naar een hoger toerental en levert de dynamo (in mijn geval maximaal) 160 ampère. Meer kan ook maar dat heb ik niet nodig.

Wat ik daarnaast ook ontzettend waardeer is dat Smartmarine niet alleen de spullen van Electromaax verkoopt, maar daarnaast ook met me meedenkt over onder andere het hele schema van de installatie, de diktes van de kabels en de manier waarop ik m’n startaccu laad. Wat een vakmensen en wat fijn om daar klant te zijn. Ik krijg er niet voor betaald, maar ik maak oprecht graag reclame voor ze!

Als je meer wilt lezen over mijn etappes van Karma van Staal, kijk dan op karmavanstaal.nl


Starlink aan boord

Aangezien wij regelmatig remote aan boord werken, zelfs de gehele vakantie door, is goed en veilig internet een must.

De Quark-Elec router doet zijn werk fantastisch maar in de hoek van Almere tot aan de Markerwadden is het mobiel bereik beperkt en moesten we op zoek naar een beter alternatief. Dan kom je al snel uit bij Starlink.

De bestelling gaat geheel online en is erg eenvoudig, we hebben gekozen voor het roaming pakket gezien ons vaargebied de beste keuze. De maandelijkse kosten zijn 100 euro en je kunt het abonnement maandelijks pauzeren. Met dit abonnement is er een toeslag voor gebruik op de oceaan, dan betaal je €2,31 per GB.

Binnen een week werd het Starlink pakket geleverd, een gigantische doos. .

Persoonlijk moest ik even wennen aan de grote van de antenne. De installatie is werkelijk een fluitje van een cent, de router verbinden met de antenne en aansluiten op 220v.

Na het downloaden van de app is het alleen een kwestie van je WiFi netwerk een naam geven en een wachtwoord. Daarna begint de Starlink te bewegen om zich automatisch te richten op de satellieten en binnen 10 min heb je al razendsnel internet.

De app geeft aan dat het even duurt voordat de antenne zich volledig gekalibreerd heeft maar desondanks halen we al direct snelheden van meer dan 200Mbps down en 20Mbps up. Prachtige resultaten.

Inmiddels hebben we de antenne gemonteerd op de hekstoel middels een NOA OM-H railmount en de antenne staat stevig en heeft alle ruimte om te bewegen of in ‘rust-modus’ te gaan.

‘s- Nachts zetten we de Starlink namelijk uit want hij blijkt toch wel wat stroom te gebruiken, gemiddeld 50 watt. Als we niet de beschikking hebben over walstroom dan voorziet de Victron Phoenix 12-250 voor ‘dedicated’ 220v en hoeft de Multiplus niet onnodig gebruikt te worden.

De railmount is tijdelijk, we zijn in afwachting van de arch waar onder andere de Starlink zijn plekje krijgt. Dan zullen we ook de kabel door knippen en met een dek doorvoer naar binnen laten komen.

Al met al zijn we zeer tevreden met Starlink, super snel en zeer gebruiksvriendelijk! Echt een aanrader.


De SailProof in de praktijk

Wij zijn ons ervan bewust dat we als enige reseller van Sailproof in Nederland moeten waken voor de ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ gedachte, dit als uitgangspunt.

Waarom zijn wij gecharmeerd van een tablet? Omdat de mogelijkheden met onze Quark-Elec WiFi multiplexers legio zijn, er zijn vele apps voor zowel navigatie maar ook als dashboard beschikbaar voor een prijs die een schijntje is t.o.v. van een jaarlijkse nieuwe kaart voor een reguliere plotter. Je hebt hiermee vrijheid in keuze en budget en bent niet gebonden aan een bepaald ecosysteem van de fabrikant.

We hebben jaren gevaren met een iPad en ook een Samsung tablet met super OLED. Maar in direct zonlicht was niets echt goed en de accuduur vereiste altijd lange usb kabels half door de kuip of extra USB laadpunten. En dan hebben we ook nog regelmatig meegemaakt dat de hitte een probleem werd en de tablet spontaan zichzelf uitzet.

Om die redenen kwamen we uit bij Sailproof, een tablet die van dat al geen last lijkt te hebben. Het prettige contact met Jean Michel, CEO van Sailproof, en zijn mede enthousiasme over zeilen en varen zijn aanstekelijk en past bij de Smartmarine missie. Maar kritisch als we zijn, vonden we de aanschafprijs toch wel een drempel. Ik zeg vonden inmiddels..

De afgelopen twee weken hebben we de Sailproof SP08X uitgebreid kunnen testen en ervaren. Vergelijkingsmateriaal en benchmarks waren er genoeg.

De Sailproof was vanuit de verpakking direct werkend met een volle accu, Navionics gedownload vanuit de Playstore. Via WiFi de verbinding gemaakt met de Quark-Elec A34b en direct een statisch IP adres ingesteld om verbindingsproblemen te voorkomen. Een typisch Navionics ‘dingetje’, een soms wegvallende verbinding als je gebruik maakt van een dynamisch IP adres.

De Sailproof had direct verbinding en laat direct ook de dieptemeter weergave zien, die hij ontvangt vanuit het NMEA2000 netwerk. Ook de GPS data komt uit het netwerk, waardoor de interne (overigens zeer goede GPS antenne) niet nodig is.

Het viel direct op dat de Sailproof een robuuste en hoogwaardige indruk maakt, een prachtige tablet om alleen al te zien. Het scherm is erg mooi en scherp, maar nog veel belangrijker ook in het volle zonlicht nog goed afleesbaar. Zeker te vergelijken met de Axiom 7.

Tijd om te gaan zeilen.. De Sailproof past perfect in de Railblaza houder en door zijn rubberen case zit hij ook direct goed vast. Ook met 20 knopen wind en een behoorlijke zeegang voor Harlingen bleef hij uitstekend in de beugel zitten.

Na een tocht van ruim 7 uur waarbij het scherm al die tijd op 100% heeft gestaan en niet uit is geweest was de resterende accu capaciteit nog 38%. Dit is niet alleen bijzonder goed maar ook zeer handig omdat er niet langer laadkabels nodig zijn. In vergelijking tot de iPad is de accu fantastisch, deze mag al aan de lader na nog geen 3 uur. Ondanks het warme weer en de volle zon hebben gedurende de test weken geen enkel probleem gehad met overhitting.

Het in en uitzoomen ging door zijn snelle processor en geheugen allemaal vloeiend en vlekkeloos en het scherm is een genot om naar te kijken.

We zijn inmiddels volledig overtuigd, de Sailproof is een fantastische tablet en het mobiele karakter is ontzettend handig. De vaste plaats aan boord is meer dan verdiend.

Klussen aan 'De Smartmarine'

Druk, druk, en iets met druk maar we maken gestaag onze stapjes. Tijd om de Quark-Elec AS06 windsensor te gaan monteren en als we toch hoog boven de grond zweven meteen maar nieuwe vallen en een kraanlijn.

Dank aan van der Velden watersport voor de hoogwerker en hulp. Want met 32c is het geen pretje in een mandje..

Nog wat lijn over, dus ook maar meteen weer een frisse neerhouder.

De huik van Insails is prachtig, maar mag misschien nog iets ingekort worden. Dit komt vooral ook door de vreemde positie van de kraanlijn die we zeker nog gaan aanpassen.

Montage voorbereidingen van het carbon antennemastje. Gevoelsmatig had hij wat langer gemogen, maar past perfect in verhouding tot een 22ft'er.

En gelukkig hadden we een midweekje om een rondje Grevelingen te doen. Helaas wat weinig wind, maar zo'n Etapje zeilt verassend goed!

Het hoogseizoen is in volle gang en helaas de tijd zeer schaars. Maar gestaag klussen we verder. Het houtwerk onder het rubber van de kajuitingang is aan bakboord volledig rot, slopen dus..

Volledig verwijderd.. er komt nieuw watervast multiplex voor terug met epoxy filler. De nieuwe rubberrand is al in huis en zal het terug waterdicht maken.

Tussendoor nog even snel de Barton Winchers gemonteerd waardoor het 'self-tailing lieren' worden. Na een weekje zeilen zijn we verbaasd, het werkt echt goed!

Ontluchting voor de bakskist waar de vaste benzine tank komt en doorgang gemaakt voor de benzineslang.

Alle oude isolatieresten verwijderd met een verfkrabber,. gematteerd en een eerste keer gepolijst. Nog niet perfect maar al een stuk beter

De Mercury Sailpower weer terug in business.

Deze keer een uitbesteed klusje, de nieuwe huik.

Gemaakt door InSails met het nodige enthousiasme en vakmanschap.

Het eindresultaat de oude in 'Etap rood' en de nieuw in het zwart passend bij de nieuwe kleurlijn van 'De Smartmarine'.

Tijd voor wat kuipwerk..

Na het houtwerk te hebben vervangen van de binnenzijde nu tijd voor de gelcoat. Deze is gematteerd en voor de eerste keer gepolijst. Moet nog een tweede keer en dan wax, de gelcoat beschadigingen plamuren is nu te weinig tijd voor.. nieuwe scharnieren terug geplaatst. Prachtige voorbeelden gezien van Renskib, maar toch besloten om eerst de Riwax op te maken.

Ze openen weer perfect en de baksdeksels schuiven niet meer zoals hiervoor.

Door alle hoeken en buigingen is machinaal werken haast niet te doen. Dus maar ouderwets monnikenwerk en op het 'handje'.. en dit is gelukkig maar een 22ft, dat was 2 jaar geleden wel anders..

Renovatie van de bakskist deksels, nieuw hout en scharnieren zodat ze weer fatsoenlijk open en dicht gaan.

Het 12v boordnet was zo oud en met corrosie, nauwelijks leven in te krijgen. Dus alle kabels vernieuwen en een logisch nieuw stroomnetwerk aanleggen zonder 'knoop maar een eind weg' logica.

Antenne mastje / Radar paal is bijna af. Carbonsailing heeft een mooi exemplaar, uiteraard in carbon, voor ons gemaakt.

Winter klussen in de lente, wat een heerlijk weer. Beetje fris maar de zon maakt veel goed.

Beginnen met het brute werk.. gat voor de walstroom aansluiting.

En de walstroom is een feit. Nog wat afwerking en een accuhouder fabriceren. Een Etap 22 is niet standaard voorzien voor een 105Ah.

Dag 1: Start van de aanleg van walstroom. Accu (105ah Talamex) en de Mastervolt acculader aangesloten. Montage 'schot' van watervast multiplex met Sikaflex aangebracht in de bakskist. Hierop wordt straks de acculader, aardlekschakelaar en een dubbel stopcontact gemonteerd. De laadspoel van de Mercury Sailpower wordt ook aangesloten.

Onder andere de laadstroom, reststroom en real time verbruik zal gemeten en weergegeven worden door de Quark-Elec A016 Battery monitor. De NMEA uitgang wordt straks verbonden met de A26+ waardoor we o.a. via WiFi alle 'accu-stats' op onze tablet kunnen weergeven.

(wordt vervolgd..)

Het 'Flexi teak' uit het verre Oosten heeft de winter keurig doorstaan. Zonder schoon te maken ziet het er nog prima uit.

Wachten op Eunice

Een serieuze storm voorspelt, Eunice is in staat om windstoten van 80knp op ons af te vuren. Snel 'De Smartmarine' toch maar voorzien van dubbele landvasten en de giek dubbel gezekerd. De zeilen en het canvas waren al van boord. Stay safe!

Fijne dagen!

Vanaf 'De Smartmarine' in Herkingen Marina wensen wij iedereen hele fijne kerstdagen en een gezond en uitstekend 2022!

Onze dank voor jullie vertrouwen en aankopen in 2021. Voor 2022 staan er mooie producten en diensten in de line-up dus we zien jullie graag terug.

'De Smartmarine', onze demo Etap 22, zal in seizoen 2022 veel te zien zijn in Zeeland. Wil je onze apparatuur eens in het echt aan het werk zien? Kom gerust eens langszij of klop eens op de boeg en kom aan boord.

(Met grote dank aan Dik van Huizen voor de prachtige foto)

'De Smartmarine' winterplans

Tussen de bedrijven door in de winterperiode, gaan we op De Smartmarine (onze demo Etap 22) laten zien wat er allemaal mogelijk is met gedateerde instrumenten te koppelen aan moderne netwerken.

De ST50 set (diepte en log) en de Autohelm 2000+ stuurautomaat gaan we aansluiten middels de QK-A026+ op een NMEA2000 netwerk. Deze data gaan we combineren met de Quark-Elec windsensor, AIS gegevens en de info van de AS08 om via OpenCPN een volledig dashboard te creëren. Deze kan in theorie ook nog de best bezeilde koers bepalen tussen de verschillende waypoints. Later meer..

De Smartmarine

Het idee van een demobootje bleef rond zingen en bij het zoeken naar een ligplaats aan de Grevelingen kwamen we deze Etap22 tegen. Helaas verwaarloosd door de vorige eigenaar, maar in de basis nog een prima bootje. In samenwerking met Lockdowndream zijn we gegaan voor een 'smart refit' in een week.

Er hing voor een winter aan mosselen eten onder haar. Ze had 5 jaar stil gelegen. Maar het kwam er makkelijk af en het onderwaterschip zag er nog prima uit! Geen osmose niets en een nog perfecte kielverbinding.

Na het knippen en scheren ging ze op de bok. Uren druk geweest met de hoge druk spuit maar het begin was gemaakt. Ook de romp en gelcoat bleken nog erg goed, dit geeft de burger moed.

Het originele 'oranje-bruin' gaat plaats maken voor zwart. Maar eerst een laag Pre Koat van International. Uit praktische overwegingen is gekozen voor een 1 componenten verfsysteem.

De romp is volledig gematteerd en 2x gepolijst en voorzien van 2 waxlagen van Riwax. De opbouwrand heeft 2 lagen HS Gloss gekregen, helaas wat stof en vliegjes door buiten schilderen.

Ze heeft een nieuwe naam! Inmiddels is de stootrand weer terug. Een extra waterlijn aangebracht en 2 lagen anti-fouling. Naast nieuwe raampjes zijn de kuipbanken bekleed met 'Flexi-teak uit het oosten', eens kijken hoe zich dat gaat houden de komende tijd.

En voilà ze is weer terug in het water! Een 'refit' binnen een week is geslaagd. Van het voorjaar een zwarte buiskap en huik. Een Mercury Sailpower is onderweg, want een 2takt is niet meer van deze tijd.


Geannuleerd

The day after..

Het mailtje van Alex afgelopen vrijdag was al verontrustend en maandag vlak voor sluitingstijd kwam het bericht van Arthur.. Ondanks alle goede wil en inzet kan door de huidige regelgeving niet een HISWA georganiseerd worden zoals iedereen mag verwachten. De simpele conclusie: de HISWA gaat niet door.

We waren even stil en dat werd snel opgevolgd door een ontzettend baal gevoel. Want wat wilde we graag Smartmarine in haar eerste jaar in de schijnwerpers zetten. Alle voorbereidingen waren zo goed als klaar: draaiboek, stand inrichting, promotie materialen, demoboards, crew shirts, gasten uitgenodigd, banners en roll up banners etc. Naast tijd, ook een behoorlijke investering maar aan overmacht doet niemand iets.

Graag hadden we jullie allemaal ontmoet en kennis laten maken met onze fantastische producten. Uiteraard gaan we dat doen in 2022, geen twijfel over mogelijk. Alle relatiekaart ontvangers krijgen er uiteraard volgend jaar weer eentje.

We bekijken de mogelijkheden om misschien zelf een kleinschalige demo-dag te organiseren.

Rest ons niets anders dan iedereen te bedanken voor de medewerking en enthousiasme. Een speciaal dankje voor Harry, Jenny, Arjen, Amanda en Guido.

We will be back! Bigger & Better! 2022

We staan op de HISWA te water!

Het gaat door de HISWA te water 2021, de overheid heeft de HISWA niet beoordeeld als meer daags event wat betekend dat we dubbel groen hebben.

Trots en een grote uitdaging, dat is het gevoel dat we hebben op weg naar de HISWA. 2021 ‘Liet een droom vergaan om plaats te maken voor vele mooiere’. Waar we vorig jaar zijn gestart als pilot vanuit Lockdowndream, hebben we op de schipper na een crew change gehad. En is Mandy toe getreden als ‘first mate’, waardoor Smartmarine een vader-dochter bedrijf is geworden. Als vader zijnde is dat meer dan genieten.. en misschien voor vele andere vaders ook wel een gekoesterde wens. Gezien haar achtergrond, opleiding, overtuiging en interesses een welkomen aanvulling! De uitwerking daarvan zal de komende tijd tot uiting komen, waarbij MVO, duurzaamheid en een recycle programma hoog op de agenda staan.

Nu eerst de HISWA, via deze blog gaan we je in aanloop er na toe een kijkje in de keuken geven van de voorbereidingen.

We ontmoeten jullie graag van 1-5 september in de Bataviahaven! En vergeet niet mee te doen aan onze relatiekaarten acties op Facebook en Instagram. https://www.facebook.com/smartmarine.nl

Onze crew is makkelijk te herkennen. Spreek ons gerust aan en we helpen je graag!

Onze stand is makkelijk te herkennen.

Koffie & advies gaan goed samen.


Smartmarine komt naar je toe deze zomer

Het lijkt te gaan lukken, meer vrijheden deze zomer! Daarmee begon ons idee om met een promotiewagen bootshows, open havendagen en evenementen te gaan bezoeken ook weer te leven. De promotie wagen daar ging al snel een streep doorheen, want wat is nu leuker om alle apparatuur in te bouwen in een trailer-sailer en daarmee het land in te gaan. En ook nog even een stukje te kunnen zeilen ook voor een real-life demo. En zo geschieden.. Hier gaan we wekelijks een update geven van de refit en de vorderingen die we in eigenbeheer gaan uitvoeren.

En we koppelen er een FB actie aan, diegene die de mooiste naam verzint wint een cadeaubon t.w.v. €100

Onze keuze is gevallen op een Micro Cupper, ook wel een Micro Tonner genoemd. Dit zijn kleine wedstrijdjachten met één kajuit en vier slaapplaatsen . Het schip is 5,5 m lang en 2,45 m breed. Door de goede traileropties en de variabele diepgang worden de schepen voornamelijk op grotere binnenmeren en beschutte inhammen gevaren. De micro is een bouwklasse . Dit betekent dat veel fabrikanten verschillende constructies kunnen bouwen, maar ze moeten allemaal passen in bepaalde meetspecificaties. De Micro is een door ISAF erkende regatta-klasse.

De Micro Cupper verdient de nodige (cosmetische) aandacht. Bij het kranen bleek het kielzwaard zwaard te zijn ingewaterd en daardoor gescheurd. Deze zal door de vorige eigenaar keurig hersteld laten worden.

Vanuit cosmetisch oogpunt zal de romp, dek en opbouw volledig opnieuw geschilderd en geplamuurd worden. De romp in het zwart, uiteraard voorzien van Smartmarine banners. De opbouw en het dek in gebroken wit met grijze anti-slip vlakken. We hebben gekozen ivm de verwerking voor International HS Gloss, een makkelijk te verwerken 1 component lak. De Quark-Elec componenten worden zichtbaar achter plexi glas ingebouwd en full setting werkend getoond worden.

En we zijn een klein dagje onderweg. De stickers zijn verwijderd, zoals de meeste wel weten een rot klusje. De gelcoat stelt weinig meer voor, dus na het schuren en plamuren eerst maar wat lagen epoxyprimer om opnieuw te gaan opbouwen.

De mast is er volledig van af en ligt te rusten op een paar schagen. Ook die verdiend wat cosmetische aandacht maar daarover later meer.

De romp eerst gewassen en ontvet en kon het schuren beginnen.. uch uch.. De romp is echt nog in goede staat. Nauwelijks plamuur werk nodig. Begonnen met korrel 80 en daarna 120. De verbinding tussen de 2 schalen goed te schuren en proper te krijgen vergt nog wel wat aandacht.

Roer gedemonteerd, die is later aan de beurt. De spiegel kent een 'zacht plekje' zo groot als een 2 euromunt. Daar gaan we nog eens over denken.

Wel een heerlijk kontje.

De 'waterlijn' met anti-fouling is richting de boeg oplopend. Niet helemaal mijn smaak. Een waterlijn tape komt er sowieso, dat maakt de overgang veel mooier en combineert goed met de fijne bies op de kajuit. Beide rood lijkt tot nu toe het mooiste.

Schuren, schuren en nog eens schuren. De kuip is voor het grootste gedeelte gedaan. Om tijd te besparen worden de kuipbanken en de vloer voorzien van grijs Teak-foam. Meteen leuk om eens te kijken of dat Ali-spul iets is voor die idioot lage prijs.

Het idee om al het beslag te demonteren laten we ook varen..

De opbouw en het dek zijn geschuurd. Met de Dremel alle craquelé er uit geslepen. Hier is echt nog veel plamuur werk en veel schuurwerk nodig. Ook is het kajuit dak vanaf de ingang tot aan de mastvoet aan de 'slappe kant'. Toch maar binnen 2 'spanten' lamineren voor de stevigheid. Het plafonddeel ontbreekt daar sowieso. De planning wordt krapper en krapper.

De brede gangboorden zijn ideaal om te werken, maar ook makkelijk straks met solo zeilen. De grijs geverfde delen worden straks net als de volledige opbouw Artic White van International. Op de kajuit komt een rood biesje van tape, wilde graag fel oranje maar dat is niet te vinden in het juiste formaat en materiaal. En de tijd is beperkt, ter water lating staat gepland op 1 juni.

Ruwe plamuur werk van de gehele opbouw, kuip en dek is gedaan. Wat rest is nog heel veel schuurwerk. Helaas horen we van de vorige eigenaar ook maar weinig over het zwaard wat gerepareerd zal worden. Het vaarseizoen is sowieso stuk daardoor..

Schuren, schuren en schuren. Stuurboordzijde is volledig gedaan en het geheel begint weer strak te worden.. Maar dan komt er iets met tijd om de hoek kijken..

De tijd.. we gaan het niet halen.. te druk en teveel werk. De planning was te ambitieus. In verband met bouwverlof moet de hal ook leeg. Dus we moeten een keuze maken, wel HISWA maar zonder demobootje. Jammer maar het is wat het is. Ze gaat op weg naar de winterstalling en Feb 2022 gaan we haar rustig en zorgvuldig van een nieuw jasje voorzien. Dus Smartmarine komt volgend jaar zomer naar je toe.


Veelzijdig, eenvoudig te installeren maar vooral ook prijsvriendelijk.

Dat waren de kenmerken waar de nieuwe AIS wifi Multiplexer aan moest voldoen.

Het begon allemaal aan het begin van de eerste lockdown, waar het gejaagde leven bruut tot stilstand kwam. Dat was het moment die ons deed beseffen dat er nog zoveel meer is in het leven dan carrière maken en de eeuwige rush. En dat ging rigoureus, de al lang gekoesterde droom van Hans om een rondje Atlantic te varen had slechts een seconde van overtuiging nodig. De 24ft’er ging in de verkoop en er kwam wat groters voor terug. Nog geen week later werd het glas geheven op de aankoop van een Jeanneau 34ft.

Onmiddellijk begonnen met ervaring op te doen, het uitzetten van de route en de upgrade van de navigatie instrumenten. Laat dat laatste nu al jaren Hans zijn grote interesse zijn!

Het nieuwe schip heeft een wat gedateerde Raymarine ST-60 set en een oude Garmin 128 GPS. De Garmin inwisselen voor een Kaartplotter daar was geen twijfel over, maar de nog perfect werkende Raymarine instrumenten zomaar vervangen was toch wel zonde. Een gebruikte kaartplotter in de C-serie was een optie om alles budget vriendelijk te combineren, maar zo budget vriendelijk was dat idee ook weer niet. Een gebruikte plotter, ondanks zijn verouderde techniek, is nog behoorlijk aan de prijs. Dan nog de twijfels waar te plaatsen: in een Navpod aan de stuurstand, onder de buiskap of misschien toch maar bij de kaarttafel. Op alle drie de plekken zou een scherm van pas zijn.

Uiteraard hadden de topics over navigeren met een tablet op het Zeilersforum al jaren de aandacht. Gezien de wensen en het aangewezen budget was een AIS wifi multiplexer het perfecte alternatief. Zelfs OpenCPN zou kunnen draaien op een Android tablet! Dus navigatie waar je ook bent aan boord.

De AIS multiplexers van Quark-Elec waren al snel in beeld. Prachtige producten met alle gewenste mogelijkheden en bovendien heel prijsvriendelijk. Jammer genoeg alleen makkelijk te bestellen in Engeland. Dit moest toch ook anders kunnen? Gewoon in een Nederlandse webshop te betalen met iDeal en een snellere verzending, of misschien wel via een lokale dealer.

De door Hans bestelde Quark-Elec QK-A027 AIS Seatalk multiplexer werkte inmiddels perfect aan boord en ook OpenCPN deed prima mee. De installatie van de multiplexer was rap gedaan, ideaal met de voeding middels Seatalk en zelfs het configureren van OpenCPN viel reuze mee. Dat wakkerde het enthousiasme over de Quark-Elec producten nog meer aan en niet alleen als steigerpraat.

Smartmarine.nl was geboren! Gezien mijn achtergrond als (retail) ondernemer met liefde voor de zeilwereld was het worden van Quark-Elec distribiteur de ideale stap. De missie van Smartmarine was al snel duidelijk, Smart, affordable, & simply connected. De producten worden aangeboden via de eigen webshop en een dealer netwerk. Ook zijn er plannen voor een affiliate programma voor actieve zeilers. Op dit moment is de webshop een aantal weken online en de contacten met lokale dealers zijn gelegd.

Via de webshop is er een uitgebreid aanbod van producten, ze zijn makkelijk te bestellen en voorzien van Nederlandse support. Dit allemaal voor zeer vriendelijke prijzen!

De Quark-Elec producten beginnen bij een basis AIS receiver tot aan het topmodel, een NMEA2000-Seatalk multiplexer met bi-directionele communicatie. De royale mogelijkheden zijn toch simpel te configureren.

Een passend voorbeeld is die van Peter, een Quark-Elec klant, die zijn QK-A034 via zijn N2K backbone laat voorzien van stroom waardoor de bekabeling beperkt blijft, maar zijn wensenlijst was uitgebreid. Hij heeft de gegevens van zijn ST60 meters, N2K Vesper Marine AIS, zijn B&G radar en Garmin GPS antenne allemaal gecombineerd door de QK-A034 zodat alles te zien is op de B&G Zeus plotter.

Daar blijft het niet bij want op de laptop van Peter gebruikt hij OpenCPN en op de iPad Navionics. De waypoints stuurt hij via NMEA naar zijn stuurautomaat en QK-A034 filtert de datastroom waardoor dit zonder vertraging en geheel foutloos gaat. Nieuwe protocollen zoals NMEA2000 en het oudere SeaTalk zijn vlekkeloos gecombineerd en draadloos te zien op ieder willekeurig wifi device of kaartplotter voor minder dan €200.

Smartmarine gaat nieuwe smart-producten introduceren en toepassingen in de trend van Internet of Things aanbieden. We hebben allemaal voor kapitalen in de haven liggen, maar zeker in de wintermaanden zijn we weinig aan boord en vertrouwen we terecht op de havenmeester die een oogje in het zeil houdt. Maar, hoe makkelijk zou het zijn om op je telefoon te kunnen aflezen wat het niveau van het bilgewater is, of wat het vochtigheidsgehalte in de kajuit is? Om met één druk op een knop de eventuele problemen op afstand direct op te lossen? Geen ingewikkelde installaties, gewoon draadloos en plug&play.

De toekomst is al op de wal, nu nog aan boord. Laat je overtuigen door de producten op Smartmarine.nl. De mogelijkheden van de AIS receivers en wifi multiplexers zijn heel makkelijk te vergelijken met de product guides. Is iets niet helemaal duidelijk of heb je vragen, bij Smartmarine helpen ze je graag!

[advertorial zeilersforum.nl]


Einde seizoen.. winterstalling..

Helaas ook aan het vaarseizoen 2020 komt voor de meeste een einde. Een markant seizoen maar daar is voor nu even al genoeg over gesproken.

Gaat je schip op de wal deze winter? Dan wat tips:

Ben aanwezig bij het kranen

Het allerbelangrijkste is: wees zelf aanwezig als uw schip bij de winterstalling uit het water wordt gehaald. Kijk mee en controleer: zitten de hijsbanden op de juiste plek? In de meeste gevallen zitten er merktekens op de romp van uw schip. Hier worden de hijsbanden geplaatst. Hiermee voorkomt u dat een hijsband om de schroefas schiet. Mocht er toch nog iets misgaan, heeft u als getuige alle informatie direct uit de eerste hand. Dus geen verrassingen achteraf.

Bescherm uw schip tegen de kou

Staat uw schip eenmaal buiten op de kant? Zorg ervoor dat uw schip goed beschermd is tegen eventuele vrieskou. Spoel onder meer antivries door uw motor, vul de waterpompen hiermee en beveilig de buitenboordafsluiters.

Ventileer

Zorg voor genoeg ventilatie. Zet de vloerdelen omhoog en zet kasten open. Dit zorgt ervoor dat uw schip kan ‘ademen’ en voorkomt schimmel en rot.

Check het onderwaterschip

Nu uw schip toch uit het water is gehaald, bekijk dan ook eens de onderkant. Hier kijkt u niet dagelijks tegenaan. Controleer op eventuele beschadigingen, slijtplekken en scheurtjes. En is de schroef nog in goede staat?

Strijk uw mast

Uw mast is een windvanger. Op de kant heeft uw schip geen vrijheid om mee te bewegen met de wind. Daardoor is uw schip extra kwetsbaar. Strijk daarom uw mast.

Houdt op afstand uw schip in de gaten

Heb je geen tijd of is de afstand te groot om regelmatig langs te gaan voor een check? Daar hebben we binnenkort een prachtige oplossing voor... Internet of Things van Quark-Elec, hiermee kunt u via uw smartphone diverse sensoren uitlezen zoals bijvoorbeeld de temperatuur en vochtigheidsgraad aan boord.