• Snelle verzending
  • Uitgebreide support
  • 14 dagen omruil garantie
  • Klantenservice
  • Veilig kopen
  • Snelle verzending
  • Uitgebreide support
  • 14 dagen omruil garantie
  • Klantenservice
  • Veilig kopen

Smartmarine komt naar je toe deze zomer

Het lijkt te gaan lukken, meer vrijheden deze zomer! Daarmee begon ons idee om met een promotiewagen bootshows, open havendagen en evenementen te gaan bezoeken ook weer te leven. De promotie wagen daar ging al snel een streep doorheen, want wat is nu leuker om alle apparatuur in te bouwen in een trailer-sailer en daarmee het land in te gaan. En ook nog even een stukje te kunnen zeilen ook voor een real-life demo. En zo geschieden.. Hier gaan we wekelijks een update geven van de refit en de vorderingen die we in eigenbeheer gaan uitvoeren.

En we koppelen er een FB actie aan, diegene die de mooiste naam verzint wint een cadeaubon t.w.v. €100

Onze keuze is gevallen op een Micro Cupper, ook wel een Micro Tonner genoemd. Dit zijn kleine wedstrijdjachten met één kajuit en vier slaapplaatsen . Het schip is 5,5 m lang en 2,45 m breed. Door de goede traileropties en de variabele diepgang worden de schepen voornamelijk op grotere binnenmeren en beschutte inhammen gevaren. De micro is een bouwklasse . Dit betekent dat veel fabrikanten verschillende constructies kunnen bouwen, maar ze moeten allemaal passen in bepaalde meetspecificaties. De Micro is een door ISAF erkende regatta-klasse.

De Micro Cupper verdient de nodige (cosmetische) aandacht. Bij het kranen bleek het kielzwaard zwaard te zijn ingewaterd en daardoor gescheurd. Deze zal door de vorige eigenaar keurig hersteld laten worden.

Vanuit cosmetisch oogpunt zal de romp, dek en opbouw volledig opnieuw geschilderd en geplamuurd worden. De romp in het zwart, uiteraard voorzien van Smartmarine banners. De opbouw en het dek in gebroken wit met grijze anti-slip vlakken. We hebben gekozen ivm de verwerking voor International HS Gloss, een makkelijk te verwerken 1 component lak. De Quark-Elec componenten worden zichtbaar achter plexi glas ingebouwd en full setting werkend getoond worden.

En we zijn een klein dagje onderweg. De stickers zijn verwijderd, zoals de meeste wel weten een rot klusje. De gelcoat stelt weinig meer voor, dus na het schuren en plamuren eerst maar wat lagen epoxyprimer om opnieuw te gaan opbouwen.

De mast is er volledig van af en ligt te rusten op een paar schagen. Ook die verdiend wat cosmetische aandacht maar daarover later meer.

De romp eerst gewassen en ontvet en kon het schuren beginnen.. uch uch.. De romp is echt nog in goede staat. Nauwelijks plamuur werk nodig. Begonnen met korrel 80 en daarna 120. De verbinding tussen de 2 schalen goed te schuren en proper te krijgen vergt nog wel wat aandacht.

Roer gedemonteerd, die is later aan de beurt. De spiegel kent een 'zacht plekje' zo groot als een 2 euromunt. Daar gaan we nog eens over denken.

Wel een heerlijk kontje.

De 'waterlijn' met anti-fouling is richting de boeg oplopend. Niet helemaal mijn smaak. Een waterlijn tape komt er sowieso, dat maakt de overgang veel mooier en combineert goed met de fijne bies op de kajuit. Beide rood lijkt tot nu toe het mooiste.

Schuren, schuren en nog eens schuren. De kuip is voor het grootste gedeelte gedaan. Om tijd te besparen worden de kuipbanken en de vloer voorzien van grijs Teak-foam. Meteen leuk om eens te kijken of dat Ali-spul iets is voor die idioot lage prijs.

Het idee om al het beslag te demonteren laten we ook varen..

De opbouw en het dek zijn geschuurd. Met de Dremel alle craquelé er uit geslepen. Hier is echt nog veel plamuur werk en veel schuurwerk nodig. Ook is het kajuit dak vanaf de ingang tot aan de mastvoet aan de 'slappe kant'. Toch maar binnen 2 'spanten' lamineren voor de stevigheid. Het plafonddeel ontbreekt daar sowieso. De planning wordt krapper en krapper.

De brede gangboorden zijn ideaal om te werken, maar ook makkelijk straks met solo zeilen. De grijs geverfde delen worden straks net als de volledige opbouw Artic White van International. Op de kajuit komt een rood biesje van tape, wilde graag fel oranje maar dat is niet te vinden in het juiste formaat en materiaal. En de tijd is beperkt, ter water lating staat gepland op 1 juni.


Veelzijdig, eenvoudig te installeren maar vooral ook prijsvriendelijk.

Dat waren de kenmerken waar de nieuwe AIS wifi Multiplexer van Hans & Sarah aan moest voldoen.

Het begon allemaal aan het begin van de eerste lockdown, waar het gejaagde leven bruut tot stilstand kwam. Dat was het moment die ons deed beseffen dat er nog zoveel meer is in het leven dan carrière maken en de eeuwige rush. En dat ging rigoureus, de al lang gekoesterde droom van Hans om een rondje Atlantic te varen had slechts een seconde van overtuiging nodig bij Sarah. De 24ft’er ging in de verkoop en er kwam wat groters voor terug. Nog geen week later werd het glas geheven op de aankoop van een Jeanneau 34ft.

Onmiddellijk begonnen met ervaring op te doen, het uitzetten van de route en de upgrade van de navigatie instrumenten. Laat dat laatste nu al jaren Hans zijn grote interesse zijn!

Het nieuwe schip heeft een wat gedateerde Raymarine ST-60 set en een oude Garmin 128 GPS. De Garmin inwisselen voor een Kaartplotter daar was geen twijfel over, maar de nog perfect werkende Raymarine instrumenten zomaar vervangen was toch wel zonde. Een gebruikte kaartplotter in de C-serie was een optie om alles budget vriendelijk te combineren, maar zo budget vriendelijk was dat idee ook weer niet. Een gebruikte plotter, ondanks zijn verouderde techniek, is nog behoorlijk aan de prijs. Dan nog de twijfels waar te plaatsen: in een Navpod aan de stuurstand, onder de buiskap of misschien toch maar bij de kaarttafel. Op alle drie de plekken zou een scherm van pas zijn.

Uiteraard hadden de topics over navigeren met een tablet op het Zeilersforum al jaren de aandacht. Gezien de wensen en het aangewezen budget was een AIS wifi multiplexer het perfecte alternatief. Zelfs OpenCPN zou kunnen draaien op een Android tablet! Dus navigatie waar je ook bent aan boord.

De AIS multiplexers van Quark-Elec waren al snel in beeld. Prachtige producten met alle gewenste mogelijkheden en bovendien heel prijsvriendelijk. Jammer genoeg alleen makkelijk te bestellen in Engeland. Dit moest toch ook anders kunnen? Gewoon in een Nederlandse webshop te betalen met iDeal en een snellere verzending, of misschien wel via een lokale dealer.

De door Hans bestelde Quark-Elec QK-A027 AIS Seatalk multiplexer werkte inmiddels perfect aan boord en ook OpenCPN deed prima mee. De installatie van de multiplexer was rap gedaan, ideaal met de voeding middels Seatalk en zelfs het configureren van OpenCPN viel reuze mee. Dat wakkerde het enthousiasme over de Quark-Elec producten nog meer aan en niet alleen als steigerpraat.

Smartmarine.nl was geboren! Gezien onze achtergrond als (retail) ondernemers met liefde voor de zeilwereld was het worden van Quark-Elec distribiteur de ideale stap. De missie van Smartmarine was al snel duidelijk, Smart, affordable, & simply connected. De producten worden aangeboden via de eigen webshop en een dealer netwerk. Ook zijn er plannen voor een affiliate programma voor actieve zeilers. Op dit moment is de webshop een aantal weken online en de contacten met lokale dealers zijn gelegd.

Via de webshop is er een uitgebreid aanbod van producten, ze zijn makkelijk te bestellen en voorzien van Nederlandse support. Dit allemaal voor zeer vriendelijke prijzen!

De Quark-Elec producten beginnen bij een basis AIS receiver tot aan het topmodel, een NMEA2000-Seatalk multiplexer met bi-directionele communicatie. De royale mogelijkheden zijn toch simpel te configureren.

Een passend voorbeeld is die van Peter, een Quark-Elec klant, die zijn QK-A034 via zijn N2K backbone laat voorzien van stroom waardoor de bekabeling beperkt blijft, maar zijn wensenlijst was uitgebreid. Hij heeft de gegevens van zijn ST60 meters, N2K Vesper Marine AIS, zijn B&G radar en Garmin GPS antenne allemaal gecombineerd door de QK-A034 zodat alles te zien is op de B&G Zeus plotter.

Daar blijft het niet bij want op de laptop van Peter gebruikt hij OpenCPN en op de iPad Navionics. De waypoints stuurt hij via NMEA naar zijn stuurautomaat en QK-A034 filtert de datastroom waardoor dit zonder vertraging en geheel foutloos gaat. Nieuwe protocollen zoals NMEA2000 en het oudere SeaTalk zijn vlekkeloos gecombineerd en draadloos te zien op ieder willekeurig wifi device of kaartplotter voor minder dan €200.

Smartmarine gaat nieuwe smart-producten introduceren en toepassingen in de trend van Internet of Things aanbieden. We hebben allemaal voor kapitalen in de haven liggen, maar zeker in de wintermaanden zijn we weinig aan boord en vertrouwen we terecht op de havenmeester die een oogje in het zeil houdt. Maar, hoe makkelijk zou het zijn om op je telefoon te kunnen aflezen wat het niveau van het bilgewater is, of wat het vochtigheidsgehalte in de kajuit is? Om met één druk op een knop de eventuele problemen op afstand direct op te lossen? Geen ingewikkelde installaties, gewoon draadloos en plug&play.

De toekomst is al op de wal, nu nog aan boord. Laat je overtuigen door de producten op Smartmarine.nl. De mogelijkheden van de AIS receivers en wifi multiplexers zijn heel makkelijk te vergelijken met de product guides. Is iets niet helemaal duidelijk of heb je vragen, bij Smartmarine helpen ze je graag!

[advertorial zeilersforum.nl]


Einde seizoen.. winterstalling..

Helaas ook aan het vaarseizoen 2020 komt voor de meeste een einde. Een markant seizoen maar daar is voor nu even al genoeg over gesproken.

Gaat je schip op de wal deze winter? Dan wat tips:

Ben aanwezig bij het kranen

Het allerbelangrijkste is: wees zelf aanwezig als uw schip bij de winterstalling uit het water wordt gehaald. Kijk mee en controleer: zitten de hijsbanden op de juiste plek? In de meeste gevallen zitten er merktekens op de romp van uw schip. Hier worden de hijsbanden geplaatst. Hiermee voorkomt u dat een hijsband om de schroefas schiet. Mocht er toch nog iets misgaan, heeft u als getuige alle informatie direct uit de eerste hand. Dus geen verrassingen achteraf.

Bescherm uw schip tegen de kou

Staat uw schip eenmaal buiten op de kant? Zorg ervoor dat uw schip goed beschermd is tegen eventuele vrieskou. Spoel onder meer antivries door uw motor, vul de waterpompen hiermee en beveilig de buitenboordafsluiters.

Ventileer

Zorg voor genoeg ventilatie. Zet de vloerdelen omhoog en zet kasten open. Dit zorgt ervoor dat uw schip kan ‘ademen’ en voorkomt schimmel en rot.

Check het onderwaterschip

Nu uw schip toch uit het water is gehaald, bekijk dan ook eens de onderkant. Hier kijkt u niet dagelijks tegenaan. Controleer op eventuele beschadigingen, slijtplekken en scheurtjes. En is de schroef nog in goede staat?

Strijk uw mast

Uw mast is een windvanger. Op de kant heeft uw schip geen vrijheid om mee te bewegen met de wind. Daardoor is uw schip extra kwetsbaar. Strijk daarom uw mast.

Houdt op afstand uw schip in de gaten

Heb je geen tijd of is de afstand te groot om regelmatig langs te gaan voor een check? Daar hebben we binnenkort een prachtige oplossing voor... Internet of Things van Quark-Elec, hiermee kunt u via uw smartphone diverse sensoren uitlezen zoals bijvoorbeeld de temperatuur en vochtigheidsgraad aan boord.